مقررات قدرالسهم شهرداری از تفکیک اراضی

شماره دادنامه: ۳۰۷۵
مرجع رسیدگی: شعبه ۱۰ دیوان عدالت اداری
شاکی :آقای... 
طرف شکایت :شهرداری تفرش
قدرالسهم تفکیک،میزان قدرالسهم تفکیک،قانون قدرالسهم تفکیک،مقررات قدارلسهم تفکیک،شرایط قدرالسهم شهرداری تفکیک

خواسته و موضوع شکایت احراز وقوع تخلف

گردش کار ; شاکی با تقدیم دادخواست به خواسته فوق که به شماره ثبت ۹۸۷۲۸۵ و به این شعبه  ارجاع شده است اجمالاً اظهار داشت اینجانب قطعه زمین به مساحت ۳۵۰ متر مربع مطابق سند.... در تفرش داشتم که شهرداری به استناد تبصره ۳ ماده ۱۰۱ قانون شهرداری اقدام به تصرف و دریافت ۹۱ متر مربع از کل زمین نموده در حالی که رعایت اعمال ماده ۱۰۱ قانون شهرداری در خصوص اراضی بیش از ۵۰۰ مترمربع می باشد طرف شکایت در پاسخ به شکایت شاکی به موجب لایحه دفاعیه تحت شماره ۲۶۷۵ مورخ ۱۳۹۷/۷/۳ در دفتر این شعبه ثبت شده است اعلام کرده پلاک ثبتی موضوع شکایت به شماره...صلی بخش ....ثبت تفرش بالغ بر ۶۵۰۰ متر مربع به صورت مشاعی بوده که در سال ۹۱ شاکی اقدام به خرید سهم یکی از وراث به مساحت ۶۰۰ مترمربع نموده و اقدام به اخذ ۳ سند مجزا می نماید و لذا شهرداری بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۰۱ اصلاحی بابت قدرالسهم اقدام نموده است اینک جلسه رسیدگی شعبه در وقت فوق‌العاده تشکیل است و پس از بررسی دلایل و مستندات طرفین ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.

رای شعبه

در خصوص شکایت آقای.... به طرفیت شهرداری تفرش به خواسته احراز وقوع تخلف تصرف زمین به مساحت ۹۱ متر مربع از کل مساحت زمین به مساحت ۳۵۰ در راستای تبصره سه ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری به عنوان قدرالسهم با عنایت به محتویات پرونده نشر به اینکه اولاً به موجب تبصره ۳ ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری مصوب ۱۳۹۰ قدرالسهم شهرداری ناشی از تفکیک ۲۵ درصد بابت شوارع ۲۵ درصد بابت فضای سبز در اراضی بیش از ۵۰۰ مترمربع تجویز شده است ثانیاً به موجب سند رسمی مالکیت به شماره .... فرعی از  .... اصلی بخش ... میزان مالکیت شاکی در ملک موضوع شکایت به مساحت ۲۲۵ ۴ مترمربع می باشد که  با این وصف اخذ قدرالسهم  از سوی  شهرداری بابت ملک موضوع شکایت با توجه به میزان مساحت کل زمین ۲۲۵/۴ متر مربع کمتر از ۵۰۰ متر مربع فاقد وجاهت قانونی می باشد لذا با عنایت به مراتب مذکور ضمن احراز وقوع تخلف شکایت مطروحه مقرون به صحت تشخیص و مستند به تبصره یک ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به  احراز وقوع تخلف طرف شکایت را صادر و اعلام میدارد رای صادره ظرف مهلت بیست روز پس از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر ‌در شعب  تجدید نظر دیوان عدالت اداری می باشد.

رئیس شعبه ۱۰۲ دیوان عدالت اداری-رحمان پیوست.

این مطلب کاربردی را هم از دست ندهید : تعریف اصول شهرسازی فنی و بهداشتی در قوانین و مقررات

برای ارسال پیام در واتس اپ بر روی کلمه زیر کلیک کنید.

  واتس اپ

مقررات تعیین عوارض برای تابلوهای واقع در سر در اماکن اداری و تجاری

آن چیزی که  محل اختلاف و مناقشه نیست آن است که شهرداری تنها در صورتی حق مطالبه عوارض را دارد که در قبال آن عوارض خدمتی را  به شهروندان ارائه دهد.

بدیهی است عوارض با بهای خدمات تفاوت عمده‌ای دارد.عوارض برای تابلو مغازه،عوارض تابلوی مغازه،عوارض شهرداری برای تابلو،شکایت از عوارض شهرداری وکیل تخصصی عوارض

وکیل متخصص عوارض شهرداری

عوارض در قبال خدمتی مورد مطالبه قرار می‌گیرد که آن خدمت مربوط به کلیه شهروندان آن شهر باشد،در مقابل آن بهای خدمات که از جمله درآمدهای ناپایدار شهرداری محسوب می گردد  مبلغ یا عوضی است که شهرداری برای شخص خاص یا گروه خاصی انجام می‌دهد و این خدمت مربوط به کلیه شهروندان نمی شود به طور مثال چنانچه شخصی نیازمند انجام اصلاحاتی از جمله  عملیات آسفالت در ملک خود واقع درحریم شهر باشد از آنجا که شهرداری تکلیفی به ارائه خدمت و دریافت عوارض در حریم شهر را ندارد، بدیهی است انجام آسفالت  یا عملیات مسطح و آماده سازی ازجمله تکالیف شهرداری محسوب نشده و انجام آن مستلزم با توافق با شهرداری است.

بنابراین  اصل کلی آن است که  نفس تعیین عوارض در قبال خدمتی است که شهرداری به شهروندان می دهد یکی از مصادیق مورد مناقشه شهروندان و شهرداری عوارض سردرب تابلوهای  اماکن تجاری و اداری بوده ک شوراهای شهر های مختلف  برای نصب تابلو اماکن تجاری و اداری  عوارضی را تعیین میکند  اما دیوان عدالت اداری خصوصا هیات عمومی دیوان عدالت از آنجا که به این اصل کلی پایبند مانده است و نصب تابلو با مقدار متعارف را  در ملک خود اشخاص را در زمره خدمات شهرداری محسوب نموده و لذا اخذ عوارض از آن را غیرقانونی محسوب می نماید، لذا بار‌ها و بار‌ها اخذ عوارض را در این مورد ابطال نموده است  زیرا که شهرداری در این گونه موارد خدمتی انجام نمی‌دهد تا مستحق دریافت عوارض آن گردد ذیلا یک نمونه از آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری که در این خصوص  صادر شده جهت بهره برداری تقدیم می گردد. 

مصوبه کمیسیون تلفیق شورای شهر در خصوص وضع عوارض تابلوهای معرف محل بیش از عرض۱/۵۰ متر و  تابلوی بانکها و موسسات مالی و اعتباری و بیمه مغایر قانون و خارج از اختیارات است
(دادنامه شماره ۱۲۳۰_مورخ  ۱۳۹۵/۱۱/۱۹)
عنوان خواسته درخواست ابطال مصوبه بیست و پنجمین جلسه مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج مصوبه صورتجلسه شماره۴/۵۶/۹۳/۵۴۷۵_۱۳۹۳/۱۰/۳ در اجرای مقررات ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مطابق ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوبه سال ۱۳۹۲ مقرر شده است چنانچه  مصوبه ای در هیئت عمومی ابطال شود رعایت مفاد رای هیئت عمومی در مصوبات بعدی الزامی است هرگاه مراجع مربوط مصوبه جدیدی مغایر رای هیئت عمومی تصویب کنند رئیس دیوان موضوع را خارج از نوبت بدون رعایت مفاد ماده ۸۳ قانون مذکور و فقط با دعوت نماینده مرجع تصویب کننده در هیئت عمومی مطرح می نماید نظر به اینکه در آرای شماره ۴۰۶ الی ۴۰۷_۱۳۸۷/۶/۳ و ۱۳۹۰/۶/۷ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مصوبات شوراهای اسلامی شهر های مختلف در خصوص عوارض بر تابلوهای معرف محل و  کاربری که متضمن تبلیغات نیست به لحاظ مغایرت با قانون و خروج از حدود اختیارات ابطال شده است و شورای اسلامی شهر کرج در تصویب مصوبه شماره۵۴۷۵/۹۳/۵۶/۴_۱۳۹۳/۱۰/۳۰ بدون رعایت مفاد آرای مذکور برای تابلوهای معرف محل بیش از عرض ۵۰/۱ متر وتابلوی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و بیمه عوارض وضع کرده است بنابراین مصوبه یاد شده با استناد بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۸۸ و ۹۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.

خواندن این مطلب کاربردی را هم از دست ندهید: مقررات دریافت بهای خدمات شهرداری از زمین‌های خالی موجود در شهر

برای ارسال پیام در واتس اپ بر روی کلمه زیر کلیک کنید.

واتس اپ