یکی از مصادیقی که بسیار محل بحث و نزاع است دیوارکشی به‌دور اراضی زراعی و باغ ها می باشد رویه قضایی در این خصوص مشتت است به گونه ای که دادگاه های بدوی بیشتر متمایل به آن هستند که دیوار کشی در صورتی که خللی به بهره‌برداری و استمرار کشاورزی وارد نیاورد جزء مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز محسوب نمی شود.
با اینحال همانطوری که پیشتر یادآوری نمودیم دو تحلیل از مفهوم تغییر کاربری غیرمجاز می توان ارائه نمود دیدگاه غایت گرایانه که بر آن است هر فعلی که مانع از تداوم و استمرار بهره‌برداری از اراضی نشود مجاز است و دیدگاه تابعیت از مصوبات که بر آن است که مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز را مصوبات قانونی و اجرایی تعیین می کند از این رو حتی در نظریات مشورتی اداره حقوقی نیز تشتت در جریان نظریه را در می یابیم به طور نمونه اداره کل امور حقوقی و اسناد در نظریه ۸۶/۷/۱۴ _۳۶۳۹_۷/۳۶ بیان می‌دارد محصور کردن اراضی مزروعی منع قانونی ندارد بنابراین کشیدن حصار دور زمین مزروعی و اقدام به دیوارکشی و احداث بنا به معنی تغییر کاربری یا دلیل بر تغییر کاربری نیست همانطور که احداث استخر برای آبیاری درختان به منزله کاربری نیست اما در هر حال تشخیص مصداق کاربری طبق ماده ۱۰ قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی و باغها مصوب سال ۱۳۸۵ با وزارت جهاد کشاورزی است آنچه مسلم است این نظریه اساساً بدون در نظر گرفتن مصوبات اجرایی و دستورالعمل مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز صورت پذیرفته است در ضوابط فنی و اجرایی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی باغ‌ها نیز دیوار کشی باغات را در مناطق که عرفاً معمول بوده را اجازه می‌دهد از این رو در این بند مقرر شده است.

وکیل متخصص تغییر کاربری-09194504079
ه)بند ۶
دیوار کشی باغات :
در مورد دیوارکشی باغات رعایت موارد ذیل ضروری می باشد.
دیوار کشی باغات در منطقه عرفاً معمول بوده و در مناطقی که به طور عرفی دیوار کشی برای باغات مرسوم نیست از صدور مجوز دیوارکشی خودداری شود صدور مجوز دیوار کشی اطراف باغات به ارتفاع ۸۰ سانتی متر با استفاده از هر نوع مصالح ساختمانی و ارتفاع بیش از آن به صورت فنس یا نرده خواهد بود.
تبصره: بازسازی و مرمت دیوارهای قدیمی اطراف باغات در هر حد نصابی تابع این بند خواهند بود
۳_ در خصوص باغات مشاع ضمن رعایت عرف محل و اصول فنی به منظور حفظ حقوق اشخاص با اخذ تقسیم نامه مورد تایید کلیه مالکین مشاعی و تعهد رسمی از متقاضی اقدام گردد.
۴_ در مورد متقاضیانی که شرایط یادشده را برای دیوار کشی دارند می بایست قبل از صدور مجوز تعهد نامه ای از آنان اخذ تا چنانچه بر خلاف مندرجات مجوز صادره و خارج از ضوابط قانونی و مقررات مربوط اقدام نمایند و عمل آنان تخلف محسوب شده و سازمان جهاد کشاورزی استان بتواند مجوز صادره را راسا ملغی الاثر و موضوع تخلف ارتکابی را از طریق دادگاه صالحه در اجرای مقررات قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها تعقیب و پیگیری نماید.
و) دیوار کشی اطراف محل فعالیت های موضوع تبصره ۴ الحاقی به ماده یک در مورد دیوار کشی اطراف محل فعالیت های موضوع طرح های تبصره ۴ الحاقی به ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها پس از ابلاغ تصویب نامه ماده ۱ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی اقتصادی مطابق آن اقدام خواهد شد.

این مطلب را هم از دست ندهید: توضیحات انواع مصادیق تغییر کاربری مطابق دستور العمل تغییر کاربری

در محاکم تجدید نظر استان تهران می توان به آرای ذیل مواجه شد
دیوار کشی به منزله تغییر کاربری اراضی نیست رای دادگاه تجدید نظر استان تهران شعبه ۱۲_۲۶۷_۸۳/۲/۳۱

وکیل متخصص تغییر کاربری-09194504079
درخواست تجدیدنظرخواهی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نسبت به مفاد دادنامه شماره ۷۹۹_ ۸۳/۹/۱۱ صادره از شعبه ۱۰۴ دادگاه عمومی شهرستان ورامین به طرفیت آقای امین حسین صرفنظر از کیفیت رسیدگی در دادگاه نخستین چون مبنای اعلام شکایت دیوارکشی تجدیدنظرخوانده در املاک مزروعی بوده و به این دلیل تحت تعقیب دادرسی واقع شده است و به اعتقاد این دادگاه صرف دیوارکشی املاک تغییر و ایجاد کاربری محسوب نمی شود با رد تجدیدنظرخواهی به عمل آمده و با استناد به بند الف ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه یاد شده تایید و استوار می شود رای صادره قطعی است احداث دیوار و نوسازی آن به تنهایی مفید تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیست.برگرفته از شهر در پرتو رویه قضائی-دکتر غلامرضا کامیار

نمونه آرای بیشتری از محاکم کیفری در مورد تغییر کاربری رااینجا بخوانید.

کریمی وکیل دیوان عدالت اداری،دعاوی شهرداری و ملکی-۰۹۱۹۴۵۰۴۰۷۹